Szybkie curry warzywne

Pada dzisiaj w Łodzi taki „wiosenny deszczyk”. No aż chce się żyć! No i po co brać parasolkę? Lepiej wrócić do domu w mokrej kurtce, zziębniętymi dłońmi i z bólem szyi od pochylania głowy w ucieczce przed kroplami.

Dlatego dzisiaj jest czas na coś, co rozgrzewa od środka. Chciałam zjeść makaron ze szpinakiem, ale po takim spacerze moje ciało potrzebowało chili, kurkumy i witamin.

Śmieję się trochę ze słów „nowy tydzień, nowa ja”, ale coś w tym jest, bo od poniedziałku walczę dzielnie z pokusami zawierającymi w sobie konserwanty, cukier, chemię. Muszę też odetchnąć chwilę od zbyt ciężkich potraw, pączków czy ciast. Planuję, żeby w końcu mi to wyszło i zostało, choć na parę lat (ah, mrzonki), bo i ciało mi podziękuje i umysł.

W dzisiejszym szybkim curry warzywnym jest wszystko i dużo, czyli:

dynia – zapobiega nowotworom, obniża poziom złego cholesterolu, zapobiega miażdżycy, odkwasza i oczyszcza organizm

szpinak – obniża ciśnienie, reguluje pracę serca, chroni przed chorobami krążenia, opóźnia starzenie dzięki witaminie E

ziemniaki – dostarczają także niemal wszystkich witamin, najwięcej witaminy C, dodają energii, regulują przemianę materii

fasolka szparagowa – źródło kwasu foliowego, ma wysoką zawartość błonnika oraz manganu, który zwiększa wchłaniania się składników odżywczych

fasola czerwona – źródło białka, bogata w fosfor, wapń i potas, działa antydepresyjnie i poprawia zdolność myślenia

brukselka – wspiera układ odpornościowy, ma właściwości antynowotworowe, wzmaga płodność

papryka – zawiera pięciokrotnie więcej witaminy C niż cytryna, źródło przeciwutleniaczy,  wychwytuje wolne rodniki, dostarcza sporo potasu, fosforu, żelaza i magnezu

cebula – bogata w substancje bakteriobójcze i witaminę C, zapobiega zakrzepom, nadciśnieniu i obniża poziom cholesterolu

czosnek – zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego i je zwalcza, wspomaga trawienie, niszczy pasożyty w jelitach i obniża ciśnienie, chroni przed zawałem i udarem

pestki dyni – zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe, stabilizują ciśnienie i pracę serca, źródło witaminy E, B1, B2, B6, A, C i D

siemię lniane – działa osłonowo na jelita, wspomaga gospodarkę hormonalną u kobiet, zapobiega stanom zapalnym, obniża poziom cukru we krwi

do wszystkiego dochodzi garść przypraw – rozgrzewających, dobrych dla jelit i odporności

_________________________________

Fajnie, prawda? Nagle sobie uświadamiam, ile dobra potrafi dostać mój organizm w trakcie jednego posiłku. Jeśli dorzucić do tego śniadanie, kolację i przekąski, przygotowane ze zdrowych produktów – nagle powinnam zostać herosem. Jeśli to się nie stanie, to przynajmniej mam świadomość, że traktuję się dobrze i z szacunkiem.

 

Warzywne curry z kaszą jęczmienną (3 porcje)

przepis jest „garściowy”, na oko, no bo kto by się zamęczał dokładnym odmierzaniem składników, kiedy jest się super głodnym?  Ważne są przyprawy, które dodają trochę meksykańskiego i trochę orientalnego posmaku. Jeśli nie macie garam masali, polecam kupić, bo jest nie tylko pełna wartości odżywczych, ale i smaku! Całość wieńczą podprażone na patelni pestki dyni i lnu (siemię lniane)

Składniki:
dwa ziemniaki
pół papryki czerwonej
cebula
2 ząbki czosnku
dwie garści mieszanki jarzynowej – u mnie z fasolką, marchewką, kalafiorem i brukselką
dwie garści pokrojonej dyni – u mnie mrożona z zapasów jesiennych
puszka czerwonej fasoli
trzy garści szpinaku świeżego
oliwa
3/4 szklanki wody
kasza jęczmienna drobna – wedle uznania, ile się zje
garść pestek dyni i siemienia lnianego

Przyprawy:
dwie łyżeczki mieszanki garam masali (kolendra, pieprz, kminek, cynamon, liść laurowy, gałka muszkatołowa, kardamon, goździk)
trzy łyżeczki wędzonej papryki
pół łyżeczki chili
sól i pieprz do smaku

Cebulę pokroić w piórka, wrzucić na rozgrzaną w garnku oliwę, dodać rozgnieciony czosnek. Ziemniaki pokroić w kostkę, podgotować w wodzie. Warzywa pokroić w kostkę, dorzucać do garnka kolejno – paprykę, dynię, mieszankę jarzynową, odcedzoną fasolę czerwoną. Kaszę ugotować według instrukcji. Pestki podprażyć na suchej patelni.
Kiedy warzywa zmiękną dolać powoli wodę i wszystkie przyprawy. Dorzucić miękkie ziemniaki i liście szpinaku, chwilę poddusić. Podawać gorące, posypane pestkami z dodatkiem kaszy.

img_2305img_2299img_2308

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s